Hit jménem vitariánství

Hit jménem vitariánství

Vegetariánství, veganství, vitariánství,… také se začínáte v záplavě těchto a dalších pojmů pomalu ale jistě ztrácet? Ačkoli některé názvy jsou již dlouho známé, poslední dobou se objevují stále nové a nové směry, které nám doporučují, co jíst a co rozhodně ne. V případě, že se v tom až tak neorientujete, v dnešním článku se vám pokusíme přiblížit směr jménem vitariánství.

Kdo je vitarián?

Vitariánství si zjednodušeně můžete představit jako spojení veganství a raw food, tedy v překladu jde o syrovou veganskou stravu. Jedná se tak de facto o pokrmy připravené maximálně za teploty 42 °C. Když bychom si to měli ukázat na konkrétním příkladu, vitarián se musíte rozloučit se vším pečeným, smaženým, grilovaným či fritovaným. Nejčastěji tak využívá vaření při teplotě maximálně 42 °C, odšťavňování či mixování.

raw_food_vitarianství

Živá versus syrová strava

Důležitými a často zaměňovanými pojmy jsou syrová a živá strava. I když vyjadřují podobné, nejsou úplně totožné. Živá strava si v sobě zachovává aktivní enzymy, které jsou pro organismus velice důležité. Čím více je enzymů, tím lépe pro nás. Příkladem živé stravy je například jablko, mrkev, maliny, borůvky, ale také naklíčené obiloviny či naklíčené luštěniny.

Naproti tomu existuje syrová strava, která nemusí být zároveň živá. Příkladem jsou ořechy, mango, čočka či obilná zrna. Ovšem i tyto neživé dobroty můžeme oživit, a to úplně jednoduše tím, že je namočíme do studené vody. Délka namáčení se ovšem liší podle toho, co namáčíme. Namočením do studené vody se deaktivují enzymové inhibitory a začne proces klíčení, během kterého se enzymy aktivují. Tímto procesem se ze syrové stravy stává pro nás lépe vstřebatelná a hodnotnější syrová živá strava. Výhodou této stravy je, že si zachovává tolik potřebné vitamíny, minerály a enzymy a zároveň původní strukturu. Díky tomu dokážeme strávit jídlo za mnohem kratší dobu a s mnohem menší spotřebou energie.

Proč být vitarián?

K vitariánství přechází lidé z nejrůznějších důvodů. Kromě zdraví či redukce hmotnosti jsou to však také etické důvody. Zajímá vás, co vám může vitariánství přinést? Vaše tělo se detoxikuje, zlepší se váš zdravotní stav a vzhledem k tomu, že vaše tělo nespotřebuje tolik energie na trávení, budete mít najednou více energie. Dnes dokonce existují už i vitariánské restaurace, kde můžete ochutnat nejrůznější pokrmy založené na principech vitariánské stravy. Jestliže vás vitariánství zaujalo, vyzkoušejte zařadit pár takových jídel do vašeho jídelníčku a uvidíte, zda je to pro vás to pravé ořechové nebo zda raději zůstanete u tradičního jídelníčku.

vitariánka

Autor: Kateřina Doul · Publikováno: 7.9.2016 · Přečteno: 859x

Doporučujeme

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace.